WAT IS EEN EGR
Oftewel uitlaatgas recirculatie klep. De EGR klep in de motor wordt al heel lang gebruikt voornamelijk bij dieselmotoren, later ook bij de benzine motoren.
Deze EGR klep heeft als doel schadelijke uitlaatgassen grotendeels te beperken om aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen.
De EGR klep werkt door gedoseerd uitlaatgassen terug te voeren naar de lucht inlaat. Het zuurstof gehalte neemt af waardoor het schadelijke NOx afneemt door temperatuur verlaging in het verbranding proces. Deze temperatuur verlaging zorgt er voor dat er weer meer roetdeeltjes ontstaan die ook weer een gezondheid risico met zich meebrengt. Om dat te voorkomen worden er weer roetfilters gemonteerd (DPF).
De EGR kan zowel elektrisch(elektronisch) aangestuurd worden of door middel van vacuüm. De elektronische geregelde EGR kleppen worden volledig bewaakt door de motor computer. Deze computer ziet constant de positie van de klep. Is er een afwijking, dan wordt deze geregistreerd en gaat het service lampje branden op het dashboard.
DEFECTE EGR
EGR defect en geen service lampje is een veel voorkomend probleem. Merkbaar vermogens verlies, roken van de auto, niet meer willen aanslaan. Dit zijn allemaal mogelijk oorzaken van een open staande EGR. Uiteindelijk hoger brandstof verbruik en milieu vervuiling als gevolg.
EGR PROBLEMEN
Door koolaanslag kan deze positie van de klep niet altijd gehaald worden, daarom is het belangrijk dat deze klep schoon wordt gehouden. Dit was alleen mogelijk door hem te demonteren, echter met Carbon-cleaning kunnen we het nu van buitenaf voor elkaar krijgen.
OPLOSSING:
Door 1 keer per jaar of 20.000 km een carbon-cleaning te doen wordt deze koolaanslag aangepakt en voorkomt dus problemen.