Waardoor kan olie verbruik ontstaan?
Het meeste olieverbruik ontstaat langs de afdichtingen van de kleppen en langs de zuigerveren. Er zijn nog meer oorzaken zoals overmatige drijfstanglager spelingen, maar deze zijn vaak minder lang aanwezig omdat er dan al ernstige motorschade aanwezig is en langer doorrijden is er vaak niet bij. We zullen de 2 belangrijkste mogelijkheden onder de loep nemen.
1- Afdichting van de klepstelen.
De kleppen(5) in de motor bewegen snel op en neer en aan de bovenkant van de klepsteel loopt meestal olie om de mechanische delen van de nokkenas of mechanisme(2) te smeren. De klepsteel beweegt in een huls. De bovenkant is veelal afgedicht door een sealing(11) (klepsteelhoedje). De afdichting kan uitharden of de geleider uitslijten en olie komt via de klepsteel in de verbrandings ruimte. Veelal te merken door het roken vlak na de koude start. Reparatie is meestal alleen mogelijk door het demonteren en reviseren van de cylinderkop(pen). De reparatie is meestal behoorlijk duur, maar varieert per motor type en merk.
2- Langs de zuigers.
Dit is de laatste jaren helaas fors toegenomen door downsizen van de motor en hoge milieu eisen. Mechanische slijtage komt voor waarbij de cilinderwand ovaal wordt of zuigerveren(3) slijten of het verminderen van de veerkracht van de zuigerveren. Maar ook het te glad worden van de cilinderwand kan enorm olieverbruik veroorzaken.
Het vastzitten en dichtslibben van de zuigerveren is inmiddels de oorzaak van naar schatting 60% van alle gevallen. Door het afzetten van koolstof op de zuigers en zuigerveren, vervuiling van olieschraapveren door residu van minerale olie soorten en afzetting van residu uit de brandstof van biologische middelen ontstaat er een enorm probleem in de motor. Verhoogde carterventilatie zorgt voor verstopping van lucht inlaat kanalen doordat er oliedamp vaak ook nog gemengd met uitlaatgassen van EGR systemen zich afzetten in deze gebieden. Compressie verlies is daarbij ook een groot probleem, de motor loopt niet meer lekker, gaat inhouden en geeft op den duur storingen die vaag zijn en niet opgelost kunnen worden, of dure reparaties zijn nodig in de vorm van vervangen van zuigers en zuigerveren. Deze problemen ontstaan langzaam en vaak merk je als bestuurder pas iets als het te laat is.
Met Carbon-Cleaning 1 keer per jaar of 20.000 km toe te passen zorgen we ervoor dat de verbrandingsruimte op een gemakkelijke en goedkope en beste manier zoveel mogelijk vrij blijft van deze residuen en Carbon. Waar chemische toevoegingen geen enkele kans maakt, maakt Carbon-Cleaning het grote verschil.
Het is zonder onderzoek niet mogelijk om te zien waardoor het olieverbruik is ontstaan. Door een Carbon-Cleaning uit voeren is daarna simpel te meten of het olieverbruik afneemt. Blijft dit hetzelfde dan is mechanische motorschade meestal het geval en is niet op te lossen met chemische middelen of Carbon-Cleaning.
Advies!
Tank goede kwaliteit brandstof, premium brandstoffen zorgen voor een beter en volledigere verbranding. De brandstof is vaak duurder maar de motor loopt merkbaar beter en blijft schoner. Het brandstof verbruik neemt ook vaak af.
Gebruik de juiste olie in de motor, door een olie zonder mineralen ontstaat er minder residu.
Het nieuwe rijden zorgt dat de motor niet voldoende op temperatuur komt, probeer meer op het gevoel te schakelen, je merkt vaak aan de motor al dat je eigenlijk het toerental wat moet verhogen om lekkerder te rijden. Ja het brandstof verbruik gaat iets omhoog maar weegt vaak niet op tegen de hoge reparatie kosten van de gevolgen.